Dana 03.12.201 stupio je na snagu Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (NN 133/12) kojim se određuju skup mjera koje moraju provoditi obveznici fiskalizacije u svrhu omogućavanja efikasnog nadzora nad ostvarenim gotovinskim prometom.
ŠTO JE GOTOVINA? opširnije»
Plaćanje novčanicama i kovanicama, čekom, karticama osim plaćanja gotovinom direktno na račun. Gotovinom se ne smatra obračunsko plaćanje ni plaćanje sa računa na račun
TKO JE OBVEZNIK FISKALIZACIJE? opširnije»
- sve fizičke osobe obveznici poreza na dohodak po osnovi obavljanja samostalne djelatnosti (izuzetci: ako im se dohodak utvrđuje na način propisan za samostalnu djelatnost - dohodak od najma temeljem poslovnih knjiga, dohodak građana koji iznajmljuju ili pružaju usluge u turizmu i dohodak im je određen paušalno)
- sve pravne osobe obveznici poreza na dobit
ŠTO OBAVEZNO MORA NAPRAVITI OBVEZNIK FISKALIZACIJE? opširnije»
- izraditi interni akt koji mora sadržavati:
- sve o poslovnim prostorima: definicija, popis, radno vrijeme;
- postupak izdavanja računa: način, slijednost ...,
- blagajnički maksimum
- prilagoditi sadržaja računa => broj računa (1 - n unutar godine / poslovni prostor / naplatni uređaj)
- istaknuti u svojim poslovnim prostorima naljepnicu o obvezi izdavanja i uzimanja računa
- provoditi postupak fiskalizacije izdanih računa => Obveznik fiskalizacije mora provoditi postupak fiskalizacije osim ako se bavi djelatnošću koja je izuzeta od postupka fiskalizacije!
Točke 1, 2 i 3 stupaju na snagu 01.01.2013. dok se za točku 4. obveza i termini razlikuju u ovisnosti od djelatnosti i veličini obveznika fiskalizacije.
DJELATNOSTI IZUZETE IZ POSTUPKA FISKALIZACIJE? opširnije»
- ako sukladno posebnim propisima obveznik ne mora izdati račun onda ne mora niti provoditi postupak fiskalizacije
- djelatnosti taksativno navedene u Zakonu čl.5 (naplata cestarine, prodaja vlastitih proizvoda na tržnicama i otvorenim prostorija, poštanski promet...)
Mjenjačko poslovanje NIJE izuzeto iz postupka fiskalizacije!
ŠTO OBAVEZNO MORA NAPRAVITI OBVEZNIK POSTUPKA FISKALIZACIJE? opširnije»
Prilagoditi svoj informatički program potrebama postupka fiskalizacije što podrazumijeva:
- dostavljati podatke o svakom poslovnom prostoru (prvi puta, kod otvaranja, kod svake promjene i kod zatvaranja) - dostava elektroničkim putem
- uključiti dodatne podatke na račun:
- OIB djelatnika - na računu može biti imenom ili znakom ali u PU se šalje OIB)
- oznaka načina plaćanja
- ZIK - Zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije - alfanumerički zapis kojim se potvrđuje veza između obveznika fiskalizacije i izdanog računa - kreira se automatski prema zadanom algoritmu
- JIR - Jedinstveni identifikator računa - dobiva se kao povratna informacija od PU
KADA POČINJE OBVEZA PROVOĐENJA POSTUPKA FISKALIZACIJE? opširnije»
01.01.13
- veliki i srednji poslovni subjekti
- djelatnosti pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane
01.04.13
- trgovine na veliko i malo
- popravak motornih vozila i motocikala
- slobodna zanimanja sukladno čl.18 Zakonu o porezu na dohodak
01.07.13
Ukoliko ste mali poduzetnik sukladno Zakonu o računovodstvu i ne obavljate niti jednu drugu djelatnost Vaša obveza fiskalizacije računa započinje 01.07.2013.
ODREDBE BLAGAJNIČKOG MAKSIMUMA!
Člankom 29. Zakona i Uputom o blagajničkom maksimumu (
http://www.porezna-uprava.hr/fiskalizacija/dokumenti/UPUTA%20blagajnički%20maksimum.pdf) definiran je blagajnički maksimum za obveznike fiskalizacije koji obavljaju
mjenjačke poslove u iznosu
do 100.000,00 kuna za svaki organizacijski dio.
Ovako određeni blagajnički maksimum je nedostatan i ne omogućuje uredno funkcioniranje poslovanja ovlaštenog mjenjača iz nekoliko razloga:
- Prema analizi poslovanja ovlaštenih mjenjača, pojedine su poslovnice u ovogodišnjoj ljetnoj turističkoj sezoni imale dnevno i do 450 stranke s ukupno 400.000,00 kuna otkupnog prometa
- Ovlašteni mjenjač ima i specijalizirane poslovnice tzv. "trezore" čija je funkcija snabdijevanje ostalih poslovnica gotovim novcem prema potrebi. U takvim se poslovnicama - trezorima u jednom trenutku može naći i do 2 miliona kuna.
- Ukoliko bi na snazi ostao zakonski propisani blagajnički maksimum, poslovnice bi za nesmetan rad i udovoljenje potreba svojih klijenata morala svakodnevno polagati devizna sredstva i podizati gotov novac u kunama iz banke. Trošak prijenosa gotovog novca je zbog sigurnosti toliko veliki da se ne bi moglo rentabilno funkcionirati.
- Tijekom dana nenajavljeno podizanje gotovine u banci nije moguće jer se iznos iznad 20.000,00 kuna mora obavezno unaprijed naručiti i to dan ranije do 14 sati. Potreba podizanja gotovine ponedjeljkom banci mora biti najavljena već u petak najkasnije do 14 sati.
- Dodatni je problem i rad vikendom kada je najveći promet, a većina banaka vikendom ne radi. Da bi se ispunili zahtjevi povećanog prometa vikendima, potreban je najmanje tri puta veći iznos od maksimalnog dnevnog iznosa. Zbog radnog vremena poslovnih banaka koje u nekim slučajevima gotov novac mogu dostaviti tek u ponedjeljak iza 12 sati, za nesmetan rad poslovnica potrebno je i do 1.200.000,00 kuna kako bi se zadovoljile potrebe klijenata.
- Ovlašteni mjenjač trguje s gotovim novcem na isti način i pod istim sigurnosnim uvjetima kao i poslovne banke i trebalo bi mu omogućiti da nesmetano obavlja svoju djelatnost ne ograničavajući mu sredstva za rad.
Nakon niz uzaludnih pokušaja stupanja u kontakt s odgovornim u Ministarstvu financija - Poreznoj upravi kao inicijatora ovog Zakona, a u svrhu realizacije zahtjeva za ukidanje blagajničkog maksimuma za ovlaštene mjenjače, Udruga hrvatskih mjenjača je tijekom prosinca 2012. poslala dopis (
DOPIS) u kojem upozorava na problem zakonski određenog blagajničkog maksimuma na niz adrese raznih državnih institucija (Hrvatska gospodarska komora, Ministarstvo gospodarstva, Ministarstvo turizma, gosp Slavko Linić, ministar financija, Ured Predsjednika Republike, Poslovni dnevnik...).
Spomenutim dopisom željeli smo također upozoriti odgovorne na negativne posljedice ovakve zakonske odredbe o blagajničkom maksimumu:
- onemogućavanje nesmetanog rada ovlaštenih mjenjača,
- povećanje operativnih troškova ovlaštenim mjenjačima zbog kojih će veliki broj biti prisiljen zatvoriti svoje mjenjačnice,
- smanjenje turističke ponude radi smanjenja broja otvorenih mjenjačnica koje, naročito vikendom, neće imati sredstva za redovno obavljanje otkupa strane valute,
- ugrožavanje gospodarstva radi smanjenja kupovne moći kako turista koji neće imati gdje promijeniti svoju valutu, tako i domaćih građana koji svoju ušteđevinu i poklone čuvaju u stranoj valuti,
- otvaranje puta promjeni valute "na crno"
- otpuštanje određenog broja zaposlenih radi zatvaranja mjenjačnica,
- smanjenja državnog prihoda kroz nenaplatu poreza od zatvorenog ovlaštenog mjenjača.
O svim novostima i postignutim dogovorima redovito ćemo Vas izvješćivati na stranicama Udruge.
Molimo Vas da nam javljate sve svoje prijedloge i probleme na kontakt adrese Udruge.
Dobili smo odgvor na dopis koji je poslala Hrvatska gospodarska komora Poreznoj upravi u naše ime: PDF